Logo Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Przejdź na stronę startową

|  23-04-2017
Wczorajsze
Statystyki
Nietrzeźwi
kierowcy
259
Wypadki
drogowe
58
Zabici w
wypadkach
3
Ranni w
wypadkach
68
| Dzisiaj: 24-04-2017
Kalendarz
wydarzeń:
PnWtŚrCzPtSoN
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

II edycja kampanii „10 mniej. Zwolnij!"

06-11-2014

 

W dniu 17 czerwca 2014 roku rozpoczyna się druga edycja, rozpoczętej w ubiegłym roku przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, kampanii społecznej na rzecz ograniczania zjawiska nadmiernej prędkości oraz zwiększenia bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu pn. „10 mniej. Zwolnij!”

Emisja kampanii w stacjach telewizyjnych i radiowych trwać będzie od czerwca aż do Światowego Dnia Ofiar Wypadków Drogowych, który przypada na 16 listopada br.

W tegorocznej edycji zaprezentowany zostanie nowy spot pokazujący różnicę pomiędzy skutkami jazdy z prędkością 60 km/h i 50km/h w momencie gdy na drodze dochodzi do niebezpiecznego zdarzenia i konieczności hamowania. Ekspertem tłumaczącym sytuację i konsekwencje wynikające z różnicy prędkości jest policjant, biegły sądowy- młodszy aspirant Robert Opas z Komendy Stołecznej Policji.

 

Spot przedstawia zagrożenia wynikające z rozwijania nadmiernej prędkości przez kierowców samochodów osobowych poruszających się w terenie zabudowanym. Przed samochodem kierowcy jadącego z prędkością 60 km/h nagle pojawia się przeszkoda – samochód dostawczy. Od tego momentu do naciśnięcia hamulca mija ok 1,5 sekundy – tyle wynosi czas reakcji kierowcy. W tym czasie samochód przebywa drogę długości 25 m i dopiero wtedy zaczyna hamować. Uderzenie w przeszkodę następuję z prędkością 46 km/h. Pasażerowie samochodu doznają poważnych obrażeń.

W przypadku prędkości 50 km/h, reakcja kierowcy następuje również po ponad sekundzie (1,5 sek.). Jednak w tym czasie samochód przebywa drogę o długości 20 m. Dopiero wtedy kierowca naciska na hamulec na hamulec. W tym przypadku samochód zdąży wyhamować tuż przez przeszkodą.

Okazuje się, że różnica prędkości wynosząca 10 km/h ma kolosalne znaczenie dla konsekwencji wypadku drogowego.

Kampanię uzupełniać będą także 2 spoty znane z ubiegłorocznej edycji kampanii: spot prezentujący wypadek z udziałem pieszego wskazujący różnicę pomiędzy skutkami zderzenia z pojazdem jadącym 60km/h i 50 km/h, a także spot, w którym występują rodziny ofiar pieszych, którzy zginęli potrąceni przez kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Ten ostatni spot będzie szczególnie eksponowany w listopadzie, im bliżej do Światowego Dnia Ofiar Wypadków Drogowych.

Jak komentuje Maciej Mosiej, Sekretarz Krajowej Rady BRD: „Dwa największe problemy bezpieczeństwa na drogach w Polsce to ogromna liczba ofiar wśród niechronionych uczestników ruchu, szczególnie pieszych oraz rozmiary zjawiska rozwijania nadmiernej prędkości przez większość kierowców na polskich drogach. Oba problemy zostały uznane za priorytety w Programie Realizacyjnym na lata 2014-2015 powstałym do Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Rozpoczynająca się w czerwcu druga odsłona kampanii „10 mniej. Zwolnij!” jest jednym ze sposobów na zmianę niebezpiecznych zachowań wielu kierowców. Jeśli uda się zmniejszyć średnią prędkość pojazdów przekraczających prędkość, to będziemy na najlepszej drodze do ograniczenia liczby ofiar”.

Do góry