Cięższe kary za drastyczne łamanie zasad ruchu drogowego – powstaje międzyresortowy zespół na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Propozycje zmian przepisów, mających na celu wyeliminowanie najcięższych przekroczeń przepisów ruchu drogowego, związanych przede wszystkim z drastycznym przekraczaniem prędkości, jazdą pod wpływem alkoholu oraz niestosowaniem się do sądowych zakazów prowadzenia pojazdów – to główne tematy rozmów, które odbyły się 25 września 2024 r. w siedzibie Ministerstwa Sprawiedliwości. Uczestniczyli w nich członkowie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Sprawiedliwości, MSWiA oraz GITD i Policja).
Efektem spotkania jest decyzja o powołaniu międzyresortowego zespołu roboczego, który w ciągu kilku najbliższych tygodni przedstawi rekomendację kompleksowego pakietu zmian legislacyjnych. Mają one zawierać rozwiązania i narzędzia, które przyczynią się do realnego podniesienia bezpieczeństwa na drogach.
Zadaniem zespołu będzie koordynacja prac, mających na celu zaostrzenie sankcji wobec kierowców popełniających najcięższe wykroczenia oraz przestępstwa w ruchu drogowym. Zmiany powinny objąć przede wszystkim przepisy Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, a także ustawy Prawo o ruchu drogowym.
W spotkaniu wziął udział minister sprawiedliwości Adam Bodnar, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Czesław Mroczek oraz przedstawiciele Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Policji.
Minister Adam Bodnar podkreślał, jak ważne jest bezpieczeństwo na drogach, zwłaszcza w obliczu ostatnich tragicznych wypadków, które wstrząsnęły opinią publiczną. Tematem dyskusji była kwestia skoordynowania działań poszczególnych instytucji w tym zakresie.
Wiceminister Stanisław Bukowiec przedstawił propozycje opracowanych w Ministerstwie Infrastruktury rozwiązań legislacyjnych polegających na zaostrzeniu sankcji za jazdę z nadmierną prędkością poza obszarem zabudowanym (odbieranie prawa jazdy za przekroczenie o więcej niż 50 km/h), zniesieniu możliwości redukcji punktów karnych za najcięższe w skutkach wykroczenia m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także zwiększeniu elektronicznego nadzoru nad ruchem drogowym.