KAMPANIA SPOŁECZNA NA RZECZ POPRAWY BEZPIECZEŃSTWA NIECHRONIONYCH UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO „ZWOLNIJ!”
W dniu 31 października 2013 roku zainaugurowana została kampania społeczna na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego pn. „Zwolnij!”
W odpowiedzi na znaczną liczbę wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała nową kampanię społeczną skierowaną do wszystkich uczestników ruchu drogowego. W ramach kampanii zostały przygotowane dwa spoty telewizyjne.
Przedstawia fakty dotyczące przebiegu wypadku drogowego z udziałem niechronionego uczestnika ruchu – pieszego. W spocie porównano skutki wypadku drogowego dla pieszego potrąconego przez samochód osobowy. Okazuje się, że różnica 10 km/h ma kolosalne znaczenie dla konsekwencji wypadku drogowego, oznacza życie lub śmierć!
Kierowca jadący z prędkością 60 km/h zauważa pieszego po ponad sekundzie (1,5 sek.). W tym czasie przebywa drogę długości 25 m. Dopiero po tym czasie następuje reakcja i naciśnięcie na hamulec. Uderzenie pieszego następuję z prędkością 46 km/h. To jak upadek z trzeciego piętra. Najczęściej oznacza śmierć.
W przypadku prędkości 50 km/h, reakcja kierowcy następuje również po ponad sekundzie (1,5 sek.). Jednak w tym czasie przebywa drogę długości 20,83 m. Dopiero po tym czasie następuje reakcja
i naciśnięcie na hamulec. Uderzenie pieszego następuję z prędkością 5 km/h. Tym razem obrażenia pieszego to siniaki.
Spot został zrealizowany w dwóch długościach 45 sek. i 30 sek.
Realizacji spotu podjęła się firma Mojotribe – pan Marcin Suchy, spoty wyreżyserował Krzysztof Rzączyński. Ekspertem jest pan Wojciech Pasieczny.
Przedstawia prawdzie historie ludzkich tragedii tj.:
Karola, który zginął 9 lat temu potrącony przez samochód, obok przejścia dla pieszych. Do wypadku doszło w terenie zabudowanym. Karol wracał do domu ze szkoły, miał 9 lat. Przyczyną wypadku była nadmierna prędkość. W spocie występują jego rodzice.
Seweryna, który zginął 4 lata temu potrącony przez samochód, na przejściu dla pieszych. Miał 26 lat. Do wypadku doszło w terenie zabudowanym, wracał do domu z zakupami. Przyczyną wypadku była nadmierna prędkość. W spocie występuje jego żona i dzieci.
Ani, która zginęła 6 lat temu potrącona przez samochód na przejściu dla pieszych. Wracała do domu. Miała 10 lat. Przyczyną wypadku była nadmierna prędkość. W spocie występują jej rodzice.
Wszyscy sprawcy tych ludzkich tragedii otrzymali wyroki skazujące.
Spot został zrealizowany w dwóch długościach 30 sek. i 15 sek.
Realizacji spotu podjęła się firma Mojotribe – pan Marcin Suchy, spot wyreżyserował Rafael Lewandowski.
Zakupu mediów podjęła się firma ZenithOptimediaGroup.